Projecten realiseer je niet op je eigen houtje. Er zitten verschillende partijen rond de tafel. Elk met hun eigen functie en bijdrage. Je hebt mensen nodig voor de aanlevering van inhoudelijke expertise. Anderen zorgen dat nieuwe procedures geïmplementeerd worden. Nog anderen hebben de taak beslissingen te nemen bij belangrijke fases in het project. Dat kunnen individuen of groepen van mensen zijn. We noemen ze stakeholders. Hoe complexer je project, des te meer afhankelijkheden er zullen spelen.
Als je er de project management literatuur op naslaat vind je de volgende, misschien wel meest volledige definitie:
‘A Stakeholder is an individual, a group, or an organisation that may affect, be affected by, or perceive itself to be affected by the project . Or… have an interest in the project and have the power to influence it’. (PMBOK 7th edition)
Een stakeholder heeft dus een invloed op het slagen of mislukken van je project. In de meest positieve betekenis, kunnen ze het proces versnellen, obstakels wegnemen, inhoudelijke kwaliteit verbeteren, aan het project een stem geven of ervoor zorgen dat het resultaat van je werk geïmplementeerd wordt. Maar dit alles kan uiteraard ook omgekeerd.
Om strategieën te bepalen voor hoe je met elk van je stakeholders moet omgaan, zal het uitermate belangrijk zijn een grondige analyse van hen te doen. In onze blogs lees je uitgebreid over het hoe en wat van deze analyse. Misschien nu toch al zeker even dit. Stap 1 in dit proces: het oplijsten van al je stakeholders. Je komt dan al gauw tot: projectleden, management, teams die betrokken zullen worden bij de implementatie, … Vergeet daarbij zeker ook niet de minder zichtbare of onrechtstreekse stakeholders zoals bijvoorbeeld vakbonden of contractors.