Dit herken je vast:
Tijdens je vergadering toont iemand weerstand. Je eerste reactie is om die zo snel mogelijk onder tafel te vegen, want je wil niet dat ze de rest van de aanwezigen gaat beïnvloeden.
Inhoudelijke verschillen van mening is een noodzakelijk bestanddeel van het succes voor elke onderneming. Meer nog, in elk veranderingsproces krijg je te maken met weerstand. Vrijwel steeds zijn er binnen groepen of organisaties mechanismen van probleemoplossing aanwezig om de meningsverschillen te vertalen in betere oplossingen dan diegene die er al waren. Wanneer meningsverschillen ook een emotionele lading krijgen liggen oplossingen minder voor de hand.
Wat neem je mee naar huis?
Omgaan met weerstand betekent niet 'iemands probleem oplossen'. De ander heeft goede redenen voor zijn of haar mening. Daar bestaansrecht aan geven lijkt de sleutel. Op het einde van het programma zal je:
- Begrijpen waarom weerstand onlosmakelijk verbonden is met verandering.
- Een kader hebben om conflicten te bekijken vanuit het perspectief van opportuniteiten.
- Verschillende niveaus van weerstand kunnen inschatten.
- Weten wanneer je wel en niet expliciet moeten ingaan op interpersoonlijke wrijvingen.
- Beschikken over een methodiek voor het omgaan met emotionele weerstand bij de ander.
Iets voor jou?
Een training zowel voor leidinggevenden, projectleden als medewerkers