Stakeholdering - Toolbox

Meer 'sparks' over stakeholdering?

Scope-tool

Als je niet weet in welke richting je pijlen moet schieten, dan zal veel van de geïnvesteerde tijd helaas verloren moeite zijn. Definieer daarom samen met de direct betrokkenen het doel van het project en verdeel de rollen en verantwoordelijkheden. Zolang de grenzen van het speelveld niet duidelijk afgebakend zijn, hebben volgende stappen niet veel zin.

Download de tool

Target-tool

Wie zijn je stakeholders en hoe belangrijk is elk van hen?

Wie moet je rond de tafel krijgen om je doel te bereiken? Ga hierbij verder dan het simpel oplijsten van je stakeholder. Stel je deze 3 centrale vragen: Waar heb ik elk van hen voor nodig? Hoe ver staan ze van het project af? Hoe belangrijk is elk van hen in de huidige fase?

Macht & belang: interventies

Afhankelijk van de elementen macht en belang krijgt je stakeholder een ander prioriteitsniveau. Op basis hiervan kan je de gepaste interventies selecteren.

Download de tips

Analyse-tool

Hoe verhouden je Stakeholders zich tot je ideeën?

Wanneer je aan de slag gaat met je stakeholders, doe je dat het liefst op een gestructureerde manier, zodat je gefocust kan toewerken naar de best mogelijke resultaten. Met deze tool breng je eerst het landschap in kaart, vooraleer je waardevolle strategieën zal kunnen bepalen om buy-in te creëren.

Breng beweging in je matrix: Tips

Het uitwerken van de 'Acceptatie-Energie Matrix' geeft je een statisch beeld van de realiteit. Het liefst wil je natuurlijk ook je stakeholders op de goede weg zetten. Om je hierbij te helpen hebben we voor jou deze tips verzameld. 

Download de tips

Know-tool

Wat is het perspectief van je stakeholder?

Wat ‘stakeholdering’ zo complex maakt, zijn de verschillende perspectieven, belangen en zorgen die spelen. Soms zijn deze snel duidelijk. In andere gevallen zijn het zelfs verborgen agenda’s.


Indirecte informatie: Tips

Naast de directe informatie die je verkrijgt, is er ook heel wat andere informatie te verzamelen over je stakeholder: informatie die zichtbaar is in het gedrag, niet-rationele drijfveren en persoonlijkheidskenmerken.

Download de tips

Awareness creëren

Lees hier de tips om je topic op het agenda van je stakeholder te krijgen.


Vertrouwen uitbouwen

Lees hier de tips om de vertrouwensrelatie met je stakeholder verder uit te bouwen.

Duurzame actiebereidheid

Lees de tips om actiebereidheid bij je stakeholders duurzaam te stimuleren

Download de tips