Stakeholdering

Duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.

4
Boeiend topics
4500+
Tevreden deelnemers
9,2
Gemiddelde evaluatiescore

Wat is Stakeholdering?

In professionele organisaties wordt vaak gedacht dat een goed idee of voorstel automatisch geaccepteerd zal worden vanwege zijn kwaliteit. Maar is expertise wel genoeg? Het is noodzakelijk. Daar moet je niet over twijfelen. Maar helaas leert de praktijk ons ook dat er meer nodig is. Hoe onrechtvaardig het ook is, een goed idee wordt niet geaccepteerd omdat het zo goed is. Was het maar zo simpel.

Om ervoor te zorgen dat onze ideeën worden aanvaard en daadwerkelijk in acties worden omgezet, zal je de medewerking van anderen nodig hebben. Zeker in projectcontexten heb je daarbij te maken met veel verschillende partijen. We noemen ze: onze stakeholders.

Elk van die stakeholders heeft zijn eigen doelstellingen, belangen en agenda. Een uitdagende balans. Enerzijds wil je het bedrijfsbelang zo goed mogelijk dienen. Tegelijk zijn er je eigen doelstellingen, die van je collega’s, maar ook die van je projectteam. Om maar te zwijgen van je management die ook ergens achter een hoek staat mee te kijken. Dat is niet enkel voor jou het geval. Ook elke stakeholder rond de tafel probeert dezelfde ballen in de lucht te houden.

Stakeholdering gaat over de vraag: Hoe kan je de verschillende belangen in lijn brengen met elkaar zodat er duurzame win-win-win engagementen ontstaan?

We spreken niet over stakeholder management

Commitment zal er pas zijn wanneer de anderen volop bereid zijn om mee hun schouders te zetten onder ons project. We kunnen die medewerking echter niet afdwingen. Ook niet wanneer we ‘op onze managerial strepen gaan staan’. In het beste geval kunnen we zorgen voor compliance, al kan je ook hier niet spreken van échte Buy-in. Onze stakeholders hebben dus alle kaarten in handen. Zij geven je het mandaat om hen al dan niet te beïnvloeden. Daarom spreken we eerder over stakeholder engagement dan over stakeholder management.

Hoe bereik je duurzaam stakeholder engagement?

Onze training ‘stakeholdering’ leert je hoe je de voorwaarden tot duurzaam engagement creëert. Gelukkig kan je daar proactief al heel wat in ondernemen. Denk maar eens na over de volgende vragen:

  • Wie zijn mijn stakeholders en vergeet ik niemand in mijn lijstje?
  • Zijn elk van mijn stakeholders even belangrijk en vragen ze daarom een andere benadering?
  • Ken ik de belangen van mijn stakeholders en zijn deze geïntegreerd in je voorstellen?
  • Maak je je respect voor hun agenda voldoende zichtbaar?


Je merkt dat er in deze context wel wat diplomatieke vaardigheden nodig zijn. Zeker wanneer verschillende belangen elkaar tegenwerken en je deze moet aligneren.

Diplomatie is voor de meesten onder ons geen hobby. Meer nog, we huiveren bij de gedachte dat we het politieke spel moeten meespelen. Het is vaak een dubbel gevoel: het zou beter zijn als politiek er niet zou zijn, maar ze is er wel. Of je het nu wil of niet, als je succesvol wil zijn in je projecten en een meerwaarde wil creëren voor je stakeholders, dan zal je moeten navigeren in het politieke speelveld. Diplomatie als een noodzakelijk kwaad voor duurzaam engagement.

Meer dan een klassieke stakeholder analyse

Met een stakeholder analyse breng je alle partijen waar je mee moet samenwerken in kaart. Je identificeert elke betrokkene en bepaalt wie belangrijk is om mee te nemen in het verhaal. Ons STAKE-model gaat een stuk verder. Het is een 5-stappen plan voor duurzaam engagement bij je stakeholders. Het richt zich naast het analyse stuk ook op de vertaling naar een actieplan om tot duurzame engagementen te komen.

Het STAKE-model in het kort

De realiteit van onze stakeholders is complex. Stakeholdering betekent dat je zicht krijgt op de dynamieken om daar de gepaste acties tegenover te plaatsen. Daarom kan een stapsgewijze analyse je een heel stuk vooruit helpen om uiteindelijk tot een aantal goed doordachte interventies te komen.

Scope

Vooraleer je strategieën kan bepalen om je stakeholders te benaderen, moet je eerst weten welke doelen je wil bereiken.

Target

In deze fase identificeer je je stakeholders. Wie zijn ze? Waar heb je elk van hen voor nodig en hoe prioritair zijn ze om je doelen te bereiken? Immers, je pijlen richten op al je stakeholders zou een niet-realistische en inefficiënte besteding zijn van onze tijd en energie. 

Analyse

Om de juiste interventies in te zetten, moet je eerst elk van je stakeholders analyseren: Hoe verhouden elk van onze stakeholders zich tot onze voorstellen? In welke mate zijn ze voor of tegen en hoe uiten ze dat?

Know

In deze stap gaan we dieper in op het perspectief van onze stakeholder. Wat is hun belang? Waarom hebben ze een bepaald standpunt en welke zorgen spelen daarbij mee? Met welke drijfveren houden we best rekening? En, hoe kunnen we onze strategieën afstemmen op hun persoonlijkheid?

Engage

De informatie uit voorgaande stappen is essentieel om een gedetailleerd interventieplan te kunnen opstellen. Het is echter niet omdat je de analyse fases grondig hebt doorlopen, dat er daarom automatisch commitment ontstaat. Je zal ook een antwoord moeten vinden op de volgende vragen: Hoe bouw je partnerschappen gebaseerd op vertrouwen. Hoe krijg je je voorstel op hun agenda? En, Hoe trigger je gedrag dat hun betrokkenheid bij je project versterkt en leidt tot actie?

Onze Stakeholdering training

De meest inspirerende opleiding die ik sinds lang heb gehad. Dank je wel om je kennis te delen.
HEIDI SIERENS, PEOPLE PARTNER L&D, TELENET
Testimonial 12
Testimonial 12
Buy-in creëren

Stakeholdering

Diplomatieke vaardigheden voor duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.

We bieden deze training in verschillende vormen aan

20/03/2025

Stakeholdering - voorjaar 2025

duur : 2 dagen
prijs : 1620 €
Inschrijven

Open Aanbod

Verrijk je leerervaring door uitwisselingen met collega's uit andere bedrijven of sectoren. Je kiest zelf op welk moment je het liefst aansluit.

In-house

Je hebt een team met een leervraag? Of je wilt een training rond een specifieke vaardigheid uitrollen binnen je bedrijf? Dan is in-house training dé formule.

Individuele coaching

We stippelen samen en geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden, een individueel traject uit.

Bij hen sloeg de vonk al over

Get sparked!

Stakeholdering vierkant
Stakeholdering vierkant
publicaties

Stakeholdering

Diplomatieke vaardigheden voor succesvolle projecten

Slaat de vonk over?

Wil jij meer duurzame win-win-win engagementen in je werkrelaties? Extra verduidelijking nodig over stakeholdering? Of zit je met andere prangende vragen?

We maken tijd voor je!