Wat is Stakeholdering?
In professionele organisaties wordt vaak gedacht dat een goed idee of voorstel automatisch geaccepteerd zal worden vanwege zijn kwaliteit. Maar is expertise wel genoeg? Het is noodzakelijk. Daar moet je niet over twijfelen. Maar helaas leert de praktijk ons ook dat er meer nodig is. Hoe onrechtvaardig het ook is, een goed idee wordt niet geaccepteerd omdat het zo goed is. Was het maar zo simpel.
Om ervoor te zorgen dat onze ideeën worden aanvaard en daadwerkelijk in acties worden omgezet, zal je de medewerking van anderen nodig hebben. Zeker in projectcontexten heb je daarbij te maken met veel verschillende partijen. We noemen ze: onze stakeholders.
Elk van die stakeholders heeft zijn eigen doelstellingen, belangen en agenda. Een uitdagende balans. Enerzijds wil je het bedrijfsbelang zo goed mogelijk dienen. Tegelijk zijn er je eigen doelstellingen, die van je collega’s, maar ook die van je projectteam. Om maar te zwijgen van je management die ook ergens achter een hoek staat mee te kijken. Dat is niet enkel voor jou het geval. Ook elke stakeholder rond de tafel probeert dezelfde ballen in de lucht te houden.
Stakeholdering gaat over de vraag: Hoe kan je de verschillende belangen in lijn brengen met elkaar zodat er duurzame win-win-win engagementen ontstaan?