Stakeholder mapping
Wanneer je aan de slag gaat met je stakeholders, doe je dat het liefst op een gestructureerde manier, zodat je gefocust kan toewerken naar de best mogelijke resultaten. Ons STAKE-model helpt je daarbij in 5 stappen naar duurzame engagementen:
- Scope: bepaal je doelen
- Target: identificeer je stakeholders en analyseer hoe prioritair elk van hen zijn
- Analyse: breng in kaart hoe je stakeholders zich verhouden tot de voorstellen die op tafel liggen
- Know: verken het perspectief en de belangen van je stakeholders
- Engage: werk naar duurzame actiebereidheid
Ons model gaat daarmee verder dan de klassieke stakeholderanalyses die stoppen bij het identificeren van je stakeholders. Ook al is dat belangrijke, en zelfs essentiële, informatie, het liefst weet je ook hoe elk van hen zich verhoudt tot je ideeën en voorstellen of welke positie ze innemen ten opzichte van het gehele project. Dat is wat je doet in de 'Analyse fase'.
Je zal begrijpen dat je aanpak nogal sterk zal verschillen bij stakeholders die al helemaal mee zijn in het verhaal in vergelijking met partijen die je eerder tegenwerken. Eerst dus het landschap in kaart brengen, daarna kan je strategieën bepalen om buy-in te creëren bij diegene die er toe doen. Je stakeholders in kaart brengen, laat dus toe gedifferentieerder na te denken over mogelijke communicatiestrategieën.