Hoe zorg je voor duurzaam commitment

Hoe zorg je voor duurzaam commitment vertrouwen
Hoe zorg je voor duurzaam commitment vertrouwen

Hoe zorg je voor duurzaam commitment?


Ik ben er zelf nogal gevoelig voor.

Ze kunnen zelfs razendsnel een allergische reactie bij me losweken.


'Verkopers...'


Bij de ene ga ik onmiddellijk op mijn achterste poten staan (soms tot schaamte van mijn partner). Bij anderen koop ik meer dan eerst gedacht, omdat de relatie comfortabel aanvoelt (en ook dat kan tot vreemde situaties leiden).

Dit verschil in reacties heeft alles te maken met de mate waarin we de ander vertrouwen. En dat kan 1001 mogelijke redenen hebben.

Met onze Stakeholders is het net zo. Ze zullen meegaan in je verhaal wanneer ze zich goed voelen in de samenwerkingsrelatie.

Vertrouwen als hoeksteen voor commitment.


Lencioni bedacht er de volgende formule voor



Kan jij nog volgen?

Het is een eenvoudig maar krachtig kader dat je kan helpen om de dynamiek van vertrouwen bij je stakeholders beter te begrijpen en te verbeteren.

We overlopen even alle letters en geven je enkele adviezen over wat je ermee kan doen.

Geloofwaardigheid

Dit verwijs naar de mate waarin stakeholders jou en je team beschouwen als deskundig en bekwaam in wat je doet. Denk hierbij aan het principe van autoriteit uit de gedragspsychologie: "In onzekere situaties volgen mensen bijna blindelings wat de expert zegt of doet." Je kan die deskundigheid tonen in verschillende domeinen: Welke inhoudelijke kennis of expertise heb je? Welke relevante relaties kan je naar voor schuiven? Of op welke belangrijke ervaring kan je rekenen?

Tip: Deel met je stakeholders regelmatig updates over de voortgang van het project en de genomen beslissingen. Laat ze zien dat je een diepgaand begrip hebt van de uitdagingen en kansen die voorhanden zijn

Tip: Wees duidelijk en vooral consistent in je communicatie. Feitelijke gegevens om je standpunt te onderbouwen, maar ook eerlijkheid over wat je weet en wat je niet weet.

Betrouwbaarheid

Hoe voorspelbaar zijn je acties? Kom je je beloftes na? Stakeholders moeten er op kunnen vertrouwen dat je doet wat je zegt dat je zult doen. We kennen het allemaal als: 'Walk the talk'

Tip: Lever op tijd en binnen budget op. Als je toezeggingen doet, zorg er dan voor dat je die ook nakomt. Denk eens na over het volgende: 'underpromise and overdeliver' (vaak zie je bij de klusjesman die bij je thuis langskomt het omgekeerde 😉)

Tip: Gedraag je consistent over verschillende situaties heen. Stakeholders moeten erop kunnen vertrouwen dat je principes en acties in lijn blijven met wat je hebt beloofd.

Intimiteit:

Dit verwijst naar de mate van openheid en emotionele verbinding die je hebt met je stakeholders. Creëer een omgeving waarin stakeholders zich comfortabel voelen, zodat ze hun zorgen en behoeften delen. Misschien kan deze denkwijze (terug vanuit de gedragspsychologie) je helpen: 'We like those who like us and who are like us'.

Tip: Onderzoek wat je (zowel formeel als informeel) gemeenschappelijk hebt met een stakeholder. Door dit extra in de verf te zetten, voelt de ander zich automatisch comfortabel. 'Het lijkt wel alsof we elkaar al jaren kennen'.

Tip: Wees open en eerlijk in je interacties. Deel zowel goed nieuws als mogelijke uitdagingen. Je zet het nog extra kracht bij door mee te geven hoe je die uitdagingen zal aanpakken.

Eigen belang:

Deze factor maak je liefst zo klein mogelijk, want ze staan onder de breuklijn. Ze verwijst naar de mate waarin je wordt gedreven door je eigen belangen versus die van anderen.

TIP: Plaats de belangen en zorgen van je stakeholder voorop in je besluitvorming. Toon dat hun succes en tevredenheid jouw prioriteit zijn.

TIP: Wees onbaatzuchtig en bereid om soms je eigen voordelen opzij te zetten voor het grotere belang van je stakeholder en het project. Denk hierbij aan het principe van Wederkerigheid: 'Mensen hebben de automatische reactie om terug te geven wat ze gekregen hebben.'

Door te focussen op zoveel mogelijk Geloofwaardigheid, Betrouwbaarheid & Intimiteit en je Eigen belang zo klein mogelijk te maken, zal vertrouwen groeien. Hierdoor zullen je stakeholders sneller geneigd zijn om zich duurzaam te engageren.

Meer tips tijdens onze training Stakeholdering

Tijdens de training 'Stakeholdering' staan we niet alleen stil bij mogelijke interventies richting tegenstanders. We kijken breder. We onderzoeken het hele proces dat nodig is voor duurzame win-win-win engagementen bij je stakeholders.

Je kan kiezen uit deze 3 opties

Open aanbod:

Verrijk je leerervaring met collega's uit andere sectoren en kies zelf het moment waarop je de training wil volgen.

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.