De link tussen dopamine en Stakeholders

De link tussen dopamine en stakeholders
De link tussen dopamine en stakeholders

Er zijn een heel aantal redenen waarom een stakeholder al dan niet beslist om in je verhaal mee te stappen. Om bondgenoot van je te worden.

We selecteren er hier 2:

  • Hoe meer sympathie de stakeholder ervaart, hoe groter de kans dat deze iets voor ons zal willen doen.
  • Hoe meer je zichtbaar maakt dat je rekening houdt met wat voor je stakeholder belangrijk is, hoe groter hun engagement.

Wat zegt de wetenschap?

Maar hoe zit dat precies? 

Onderzoek aan Harvard University zegt een aantal dingen:

  1. Mensen praten met een gesprekspartner gemiddeld zowat 66% van de tijd over hun eigen ideeën. Als je even een snelle rekensom maakt, dan kom je al gauw tot de conclusie dat er nogal wat langs elkaar heen gepraat wordt. Maar waarom doen we dit?
  2. MRI scans tonen het volgende. Wanneer je over je eigen ideeën en gevoelens praat wordt een specifieke zone in je hersenen geactiveerd. Namelijk deze die zorgt voor de productie van dopamine. Ook wel eens het 'gelukshormoon' genoemd. We voelen ons dus gelukkig wanneer we over onszelf praten.
  3. Even een experiment. In de ene conditie worden mensen gevraagd om tijdens een gesprek van 15 min. veel vragen te stellen aan hun gesprekspartner. In de andere weinig. Resultaat? Wie meer vragen stelt wordt leuker gevonden. Hoe komt dit?
  4. Het zal je niet verbazen. Je krijgt meer kans om over jezelf te praten. Dat ervaren we als leuk. En dus denkt je brein: de andere persoon is ook leuk. Nu weet je wat je moet doen op je volgende date! ;-)

Hoe zit dat bij stakeholders?


Even de wetenschap combineren met de realiteit van onze stakeholders. Herinner je de 2 factoren die leiden tot bondgenootschap:

  • Sympathie
  • Weten wat belangrijk is voor de ander


Als je het bovenstaande onderzoek volgt, dan kan de conclusie zijn: Ga in gesprek met je stakeholder (liefst 1-op-1). Stel tijdens dat gesprek heel veel vragen. We weten nu dat ze je daardoor als 'leuker' zullen ervaren. Ze krijgen namelijk de kans om hun eigen ideeën te vertellen, waardoor ze je als persoon meer zien zitten.

Ten tweede. Je komt heel wat te weten over wat voor hen belangrijk is. Hier kan je later verder op bouwen.

Vragen stellen kan je leren!


Goed nieuws! Je kan jezelf er in ontwikkelen

Onze training  Stakeholdering leert je niet alleen om meer vragen te stellen. We leren je ook welke vragen werken en hoe je dat dan precies doet. Zelfs wanneer sommige van je stakeholders je in eerste instantie niet zo goed liggen.

Je kan kiezen uit deze 3 opties

Open aanbod:

Verrijk je leerervaring met collega's uit andere sectoren en kies zelf het moment waarop je de training wil volgen.

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.