Forever... Forever ever?

Forever Forever ever
Forever Forever ever

Partners zijn die stakeholders:

  • Waarvan we er allemaal zoveel mogelijk willen
  • Die we allemaal als 'makkelijk' ervaren
  • Die we graag zo lang mogelijk aan boord houden

Meer info over hoe we tot deze categorie van stakeholders komen lees je in deze blog.

Ze zijn helemaal mee met de inhoud en uitwerking van het project en tonen daar ook actief engagement voor. Over dat laatste zal je de meest betrouwbare informatie krijgen, wanneer je kijkt naar wat ze doen (en dat gaat dus verder dan wat ze je zeggen).

Ter inspiratie een lijstje van gedragingen die een demonstratie zijn van engagement. (het zijn louter voorbeelden en je zal het lijstje nog met heel wat andere dingen kunnen aanvullen)

Partners bewijzen hun engagement voor je project wanneer ze:

  • Je mails beantwoorden;
  • Je informeel aanspreken over je project Ingaan op je vragen om input en advies;
  • Actief deelnemen aan die meetings met vragen en suggesties;
  • Gemaakte afspraken nakomen;
  • Hun agenda veranderen om tijd aan je project te besteden;
  • Je uitnodigingen om in hun team over jouw project te spreken;
  • Ongevraagde commentaar geven op verslagen die je uitstuurt;

Voor eeuwig en altijd?

Partners zijn dus helemaal mee met je ideeën. Ze staan aan jouw kant en hebben ook wel een relevante impact op het succes of falen van je project

Maar zijn we dan ook voor eeuwig en altijd met elkaar getrouwd?

Daar zou ik niet van uit gaan. Het lijkt toch wel erg de moeite even bij deze groep stil te staan. Maar waarom? Niks aan de hand toch?

De grootste zorg bij deze groep stakeholders is om ze vooral op deze positie te houden. Hoe kunnen we voorkomen dat ze hun interesse verliezen? Of nog … hoe kunnen we vermijden dat er negatieve dynamieken ontstaan. Je wil niet dat ze evolueren van meewerken naar tegenwerken.

Verzorg je partners actief!

Zie hun medewerking niet als vanzelfsprekend. Maar, hoe betrek je hen optimaal zonder hierin door te schieten? Je zou volgende acties kunnen overwegen:

  • Stuur hen, naast de formele rapportagemomenten, extra status updates: Wat is reeds gerealiseerd? Wat staat er nog op de planning? Hoe ga je de next steps aanpakken? Check af en toe of ze deze extra rapportage nog nuttig vinden?
  • Maak hen attent op mogelijke risico's. Vertel hen hoe ze vermeden kunnen worden en hoe ze daar zelf aan kunnen bijdragen
  • 'Vier successen' met hen en bedank hen regelmatig voor hun bijdrage
  • Neem zelf het initiatief om hen om advies te vragen. Je maakt op die manier duidelijk dat hun bijdrage relevant is.
  • Zet hen, mits hun toestemming, in als ambassadeur van je project. Zij kunnen mee ruchtbaarheid geven aan de kleine successen van de implementatie en zo anderen aan boord halen.

Misschien nog deze twee bedenkingen:

  • Onder de groep van partners zitten vaak een aantal promotoren of sponsors. Deze kunnen nogal hoog in de hiërarchie van de organisatie zitten. Je zal dan ook de beste resultaten bereiken door te focussen op die stakeholders waar je zelf invloed op hebt. Dat betekent niet dat je de andere zomaar links moet laten liggen. Het kan relevant zijn om te onderzoeken wie in je onmiddellijke omgeving wel een directere lijn heeft met die stakeholders die wat verder van je af staan.
  • Realiseer je dat het niet je ambitie hoeft te zijn om van elke stakeholder een partner te maken. Kritische blikken van stakeholders kunnen zeker hun waarde hebben, zo lang ze je maar niet continue voor de voeten lopen.


Je zal geen grootse implementatiestrategieën nodig hebben om je partners aan boord te houden, maar verlies ze niet uit het oog. Verzorg ze actief en gebruik ze als hefboom voor andere stakeholders.

Meer tips tijdens onze training Stakeholdering

Tijdens de training 'Stakeholdering' staan we niet alleen stil bij mogelijke interventies richting tegenstanders. We kijken breder. We onderzoeken het hele proces dat nodig is voor duurzame win-win-win engagementen bij je stakeholders.

Je kan kiezen uit deze 3 opties

Open aanbod:

Verrijk je leerervaring met collega's uit andere sectoren en kies zelf het moment waarop je de training wil volgen.

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.