Sociale media en stakeholder engagement

Sociale media en stakeholder engagement
Sociale media en stakeholder engagement

Eigenlijk ben ik absoluut geen kenner. Geen intensief gebruiker. Meer nog… ik vind het soms best een uitdaging om er mee aan de slag te gaan. Niet iedereen is voorstander en sommigen stellen er zich op zijn minst wat vragen bij. En toch heb ik een interessante link tussen social media en het activeren van onze stakeholders ontdekt. Hoe social media ingezet wordt, kan ons heel veel leren over een bepaalde categorie van stakeholders.

Elk bedrijf, elk merk weet ondertussen hoe belangrijk social media is. Het is een essentieel onderdeel wanneer je een product in de markt wil zetten. Het is vandaag de dag de sleutel tot verkoop. Het is zelfs een graadmeter voor het vertrouwen in je merk.

De populariteit van je product wordt nogal snel afgemeten aan het aantal volgers op je account. Dit zegt uiteraard wel iets, maar wat heb je aan 1.3 miljoen volgers die enkel meekijken van op de zijlijn? Het liefst wil je hen actief betrekken. Je wil dat ze je product gaan 'ademen'. Dat ze zorgen voor verkoop en anderen ook doen kopen. Hoe breng je je volgers in beweging?

We kunnen van de antwoorden op deze vraag heel wat leren. Dezelfde principes brengen namelijk je stakeholders in beweging.

Wie zijn je volgers?

In onze blog ‘Hoe doe je een stakeholderanalyse?’ leerden we je hoe je stakeholders in 5 categorieën kan onderverdelen op basis van de ‘Acceptatie-Energie matrix’. Onze ‘Analyse-tool’ helpt je bij dit proces. Volgers scoren hoog op 'acceptatie' (ze zijn akkoord met de argumenten die op tafel liggen of de manier waarop de volgende stap in het project zal aangepakt worden). Op 'energie' scoren ze echter laag. In mensentaal: ze zeggen wel ja, maar zouden misschien ook wel wat meer 'ja' mogen doen. 

Hoe breng je die volgers dan in beweging? Social media is hieronder telkens het vertrekpunt.

Tip 1: Content, content en nog eens content?


Er bestaan 101 verschillende theorieën over de hoeveelheid informatie die je aan je volgers geeft. De essentie is echter altijd: deel regelmatig waardevolle en relevante inhoud die aansluit bij je doelgroep.

Bij je stakeholders is het net zo. Hou hen op de hoogte van de next steps en verstrek regelmatig updates. Hoe meer informatie, hoe beter? Ja, zolang het rekening houdt met 'what's in it for them?'. Communiceer dus net die informatie die relevant is voor hun belangen en behoeften. Je kan zelfs nog een stap verder gaan door hen niet enkel te informeren, maar daarnaast ook te consulteren. Vraag hun advies en luister naar hun vragen en zorgen. Je zal extra betrokkenheid creëren door zichtbaar te maken dat je rekening houdt met hun input.

Tip 2: Stimuleer interactie

Door interactie scoren je posts op social media extra goed in het algoritme. Je stimuleert dit door je volgers aan te moedigen om te reageren op berichten en deze te delen. 

Je vertaalt het in een professionele context als: betrek je volgers zo actief mogelijk. Je kan dat doen door hen specifieke taken en verantwoordelijkheden te geven binnen je project. Maar ook door hen actief te betrekken in het besluitvormingsproces, feedback te vragen en ruimte te bieden voor open dialoog. Je toont daarmee dat je hun input waardeert en stimuleert een gevoel van mede-eigenaarschap. Hoe meer interactie, hoe meer betrokkenheid, hoe actiever het engagement van je stakeholder. 

Tip 3: Maak influencers van je volgers

Bedrijven spenderen ongelofelijke bedragen aan het engageren van influencers. Het kan je helpen je bereik te vergroten, maar ook het vertrouwen van je volgers in je merk te versterken.

Maak dus influencers van je stakeholders. In de werkomgeving noemen we hen eerder ambassadeurs of sponsors. Dit kan je doen:

  • Laat hen buiten de project context vertellen over genomen beslissingen en bereikte resultaten.
  • Maak de bijdrage van je stakeholder zichtbaar en waardeer expliciet hun engagement
  • Je zet dat extra kracht bij wanneer je ook binnen het project aandacht hebt voor het 'vieren van successen'.

Onthou deze 3 'social media principes' en je kan er zeker van zijn dat stakeholders evolueren van 'ja zeggen' naar 'ja doen'. Duurzaam engagement gegarandeerd. 

Meer tips tijdens onze training Stakeholdering

Tijdens de training 'Stakeholdering' staan we niet alleen stil bij mogelijke interventies richting tegenstanders. We kijken breder. We onderzoeken het hele proces dat nodig is voor duurzame win-win-win engagementen bij je stakeholders.

Je kan kiezen uit deze 3 opties

Open aanbod:

Verrijk je leerervaring met collega's uit andere sectoren en kies zelf het moment waarop je de training wil volgen.

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.