Zonder vertrouwen geen engagement

De formule van vertrouwen
De formule van vertrouwen

Herkenbaar?

Je hebt je stakeholders netjes opgelijst.
Je hebt zelfs hun belangen geanalyseerd.
Je houdt rekening met hun macht en betrokkenheid.

En toch… voel je het niet.
Ze knikken wel, maar doen niks.
Ze zijn erbij, maar niet mee.

Welkom in de wereld van 'pseudo-engagement'.

Terug naar het STAKE-model

Stakeholdermanagement gaat vaak niet ver genoeg.
Er wordt geanalyseerd en gepland
En daar stopt het dan.

Zoals je ondertussen weet gaan we bij Kenaz een stap verder.
Ons STAKE-model start ook vanuit een grondige analyse, maar helpt je ook om via deze inzichten tot duurzame win-win-win engagementen te komen.

We zijn dus beland bij de letter 'E' (Engage) in het model.

Mensen in beweging krijgen

De hoeksteen van engagement is vertrouwen.
Zonder vertrouwen geen bondgenootschap.
En dan wordt het wel erg moeilijk om je stakeholder mee te krijgen in de gewenste richting.

Het loont dus de moeite om het concept 'vertrouwen' wat gedetailleerder te gaan verkennen.

David Maier (Harvard Business School) kwam samen met Charles Green en Robert Galford tot de volgende formule:
Formule van vertouwen
Formule van vertouwen
Een manier om te begrijpen hoe vertrouwen wordt opgebouwd.

Of in mensentaal…
Vertrouwen is de optelsom van:
- Geloofwaardigheid (G): De mate waarin iemand als bekwam en deskundig wordt gezien. 'Weet je waar je over praat?'
- Betrouwbaarheid (B): De mate waarin iemand als betrouwbaar wordt gezien en afspraken nakomt. 'Doe je wat je zegt?'
- Intimiteit (I): De mate waarin iemand zich op zijn gemak voelt en zich openstelt, een gevoel van verbondenheid en openheid. 'Durven mensen zichzelf zijn bij jou?'

Gedeeld door:
- Zelforiëntatie of Eigen belang (EB): De mate waarin iemand in staat is om zich in te leven in anderen en minder egocentrisch te zijn. 'Draait het écht om hen of toch vooral om jou?'

Wat moet je hiermee?

Deze formule is geen wiskunde, maar een bril.
Een manier om te begrijpen waarom iemand jou (niet) vertrouwt.

Het is daarbij je doel om de factoren boven de breuklijn zo groot mogelijk te maken.
Eigen belang kan een stoorzender zijn. Hoe meer je bezig bent met jezelf, hoe minder je stakeholder je zal geloven. Zelfs al ben je briljant & competent.

2 belangrijke notities:
- De formule laat zien dat vertrouwen niet zomaar ontstaat, maar een resultaat is van verschillende factoren die op elkaar inwerken.
- Het is belangrijk om consistent te zijn in je gedrag en je aan je afspraken te houden om vertrouwen op te bouwen.

Tot slot

Stakeholders engageer je niet met een plan. Je engageert ze via vertrouwen.


In de volgende onderdelen van deze nieuwsbrief bespreken we gedetailleerd elk van de elementen in de formule. En vooral: hoe vertaal je dat naar je dagelijkste professionele praktijk?

Ik ben benieuwd: wat vind jij uitdagend in het omgaan met je stakeholders? Laat het me weten! Stuur gewoon een mail naar pieter.vandendriessche@kenaz.org.


Er bieden 3 opties om met dit thema aan de slag te gaan:

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.