Moeilijke Stakeholders - deel 1

Moeilijike stakeholders deel 1
Moeilijike stakeholders deel 1

Je komt ze gelukkig (of hopelijk) maar af en toe tegen, maar het is nooit leuk. Stakeholders die …

  • liever in competitie gaan dan samen te werken,
  • liever de hakken in het zand zetten dan oplossingen te zoeken,
  • liever ‘my way or the highway’ spelen dan samen te werken.

De moeilijkheid? Ze triggeren vaak onze 'rode knoppen’. Daardoor gaan we zelf emotioneel reageren. Niet vanuit slechte bedoelingen. Het zit namelijk zo in ons dna ingebakken.

Resultaat? We belanden in een gesprek met getrek en geduw. We worden in hun spel meegetrokken. En uiteindelijk groeit de frustratie bij alle partijen.

Afstand nemen is tijdens zo'n situatie niet makkelijk. Je kan vooraf echter wel de situatie analyseren. Het onderzoek van Katherine Shonk (Harvard University) helpt hierbij. Ze onderscheidt 3 soorten 'moeilijke stakeholders' en geeft suggesties om met elk ervan om te gaan.

In deze blog gaan we in op het eerste type. De andere komen later aan bod.

Occasioneel harde onderhandelaars

Er zijn momenten waarop elk van ons emotioneler reageert dan nodig. Dit gebeurt het vaakst wanneer we onder druk staan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een milestone die in gevaar komt en die heel gevoelig ligt bij onze baas,
  • fricties met een collega die er écht wel met zijn pet heeft naar gegooid
  • of zelfs spanningen op het thuisfront.

Dit gebeurt af en toe bij ons, en ook bij onze Stakeholders.

Emotionaliteit leidt bijna altijd tot blikvernauwing: het is ja of het is neen, wit of zwart. Er blijft dan weinig ruimte voor het zoeken naar een tussenweg. Het klimaat wordt er een van win-verlies waarbij elk van de partijen alleen maar wil winnen.

Suggesties

Het gevecht aangaan zal niet het beste idee zijn. Hoe recht je ook in je schoenen staat. Wat dan wel?

  1. Vermijd om je gesprekspartner in een hoek te drijven met jouw ‘goede’ argumenten. Ook al heb je het objectief bij het rechte eind. Wat je in zo'n geval doet is meestappen in de win-verlieslogica van je Stakeholder. En een kat in het nauw maakt veemde sprongen. Het gevaar dat er kwetsende dingen worden gezegd die je toekomstige samenwerking hypothekeren, is te groot.
  2. Laat je alvast niet onder tijdsdruk zetten. Tijdsdruk leidt bijna altijd tot het aanvoeren van weinig doordachte argumenten. Stel voor om er een nachtje over te slapen en morgen verder te praten.
  3. Stel ook zelf voor dat je in de tussentijd zal nadenken over een paar pistes die zowel zijn als jouw belang dienen.

Meer tips tijdens onze training Stakeholdering

Tijdens de training 'Stakeholdering' staan we niet alleen stil bij mogelijke interventies richting tegenstanders. We kijken breder. We onderzoeken het hele proces dat nodig is voor duurzame win-win-win engagementen bij je stakeholders.

Je kan kiezen uit deze 3 opties

Open aanbod:

Verrijk je leerervaring met collega's uit andere sectoren en kies zelf het moment waarop je de training wil volgen.

Training in-house:

Eerder op zoek naar een training voor jouw organisatie of wil je een leertraject op maat van jouw team?

Individuele coaching:

Liever een individuele begeleiding geheel op maat van jouw persoonlijke leernoden?

Meer weten over Stakeholdering?

In ons tweedaags programma leer je alles over het creëren van duurzame win-win-win engagementen in je professionele netwerk.